Boeken door L. T. de Vries - Geervliet | |
|
|
Weet wat je zegtUitgeverij H.Nelissen, Baarn, 1991, ISBN 90-244-1278-1Dit boek is bedoeld voor eerste-jaars HSAO-studenten. De voorbeelden komen uit diverse werkvelden, met een lichte nadruk op het jeugdwelzijnswerk. De theorie is echter algemeen geldig - dus niet werkveld-gebonden - en geschikt voor al die werkvelden waarin sprake is van begeleiding en/of hulpverlening aan mensen, zoals: jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, inrichtingswerk, psychiatrie, maatschappelijk werk, cultureel werk, opbouwwerk, personeelswerk en (speciaal) onderwijs. Communicatie staat centraal in het hulpverlenersvak. In dit boek komen zowel de theortische als de praktische aspecten van de communicatie aan de orde. De hulpverlener/begeleider heeft geen andere gereedschappen om anderen te begeleiden dan zichzelf. Daarom is het belangrijk dat de aankomende hulpverlener/begeleider zichzelf leert kennen, om zichzelf als 'gereedschap' te kunnen hanteren. Ook aan dit aspect wordt in dit boek veel aandacht besteed. |
|
Voorbereiden op supervisieUitgeverij H.Nelissen, Baarn, 1993, ISBN 90-244-1476-8Dit boek is bedoeld voor HBO-studenten die stage (gaan) lopen in het kader van een beroepsopleiding waarin het omgaan met mensen centraal staat. Het dient zowel ter voorbereiding als ter ondersteuning tijdens het stage-leerproces Supervisie is een manier van leren die steeds meer gebruikt wordt bij de opleiding voor professionele begeleiders/hulpverleners. Door zich hier goed op voor te bereiden kan de supervisant meer profijt hebben van het supervisie-leerproces. Dit boek biedt daarbij de helpende hand. Daarnaast kan het boek gebruikt worden tijdens de supervisie. Het boek bestaat uit drie delen. |
|
Je hoeft je geloof niet te verliezenUitgeverij Ten Have, Baarn, 1993, ISBN 90-259-4538-4Niet meer verkrijgbaar bij de reguliere boekhandel In dit boekje beschrijft de auteur een aantal ervaringen die totaal niet strookten met de dogma's waarin ze in de gereformeerde kerk was onderwezen: spontane contacten met 'helpers van gene zijde' en spontane regressies, ook naar vorige levens. |
|
BemiddelenUitgeverij SWP, Amsterdam, 1997, ISBN 90-6665-241-1Dit boek gaat over het methodisch bemiddelen in kleinschalige conflicten
tussen mensen in de privé-sfeer. Bijvoorbeeld, conflicten tussen buren of
binnen persoonlijke relaties waarbij de partners een beroep doen op bemiddeling
die buiten de (therapeutische) hulpverlening valt. Een methodische aanpak van het bemiddelingsproces vergroot de kans om het gewenste doel te bereiken. Om effectief te kunnen bemiddelen is het noodzakelijk dat de bemiddelaar enig psychologisch inzicht heeft. In het eerste deel van dit boek wordt daarom een beschrijving gegeven van een aantal basisprincipes die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van verschillende soorten conflicten. In het tweede deel komen twee bemiddelingsmethoden aan de orde. Beide methoden hebben als voorwaarde:
Dit boek is geschreven vanuit ervaringen met buurtbemiddelingsprojecten in Zwolle en Rotterdam. |
|
Weet wat je doetUitgeverij H.Nelissen, Baarn, 1998, ISBN 90-244-1412-1.Dit boek is bedoeld voor studenten SPH en MWD ter voorbereiding op en ondersteuning van hun jaarstage-activiteiten. Het kan ook als 'rode draad' dienen gedurende de gehele opleiding wanneer de beroepshouding ter sprake komt. Het boek kan gezien worden als vervolg op Weet wat je zegt, maar kan ook afzonderlijk gelezen worden. Dit boek wil de werker ondersteunen bij de ontwikkeling van zijn
beroepshouding. Deze ontwikkeling is een leerproces. Omdat iedereen zijn eigen
leerstijl heeft besteedt de auteur aandacht aan de verschillende manieren van
leren. Dit is ook van belang voor het begeleidingsproces: ook de cliënt
heeft z'n eigen leerstijl. |
|
Werkboek bij "Weet wat je doet"Uitgeverij H.Nelissen, Baarn, 1998, ISBN 90-244-1427-X |
|
Voorbereiden op intervisieUitgeverij H.Nelissen, Baarn, 1999, ISBN 90-244-1436-9Intervisie wordt onder andere gebruikt bij beroepsopleidingen waarbij het omgaan met elkaar centraal staat. Het is een methode om de persoonlijke professionele vaardigheden te vergroten. Intervisie stelt studenten in staat om in groepsverband te leren van elkaars vragen en ervaringen. Ze vergroten hierdoor hun inzichten in zichzelf èn in de ander en leren problemen op te lossen die verband houden met hun (toekomstig) beroep. Dit boek is bedoeld als een eerste kennismaking met intervisie als
leerproces.
Het dient zowel ter voorbereiding als ondersteuning van de
intervisiebijeenkomsten. |
|
Samen werkenUitgeverij H.Nelissen, Baarn, 1999, ISBN 90-244-1431-8Een boek voor ieder die succesvol wil samenwerken met anderen. In veel beroepen is de samenwerking van cruciaal belang. Een goede samenwerking vergroot de effectiviteit en de efficiëntie. Het werkt heel inspirerend. Dit boek gaat over de fundamentele rol die de persoonlijkheid speelt in de samenwerking. Elk hoofdstuk bevat naast theoretische beschouwingen en uitleg ook praktische opdrachten. Deze zijn gericht op vergroting van het zelfinzicht en het leren praktisch om te gaan met de kennis en de vaardigheden die in dit boek behandeld worden. Elk hoofdstuk eindigt met een korte samenvatting in de vorm van een aantal tips die het samenwerken kunnen verbeteren. Het boek begint, na een algemene inleiding, met de beschrijving van algemeen
psychologische processen die een belangrijke rol spelen bij het omgaan met
elkaar. Ze geven het kader aan van waaruit het handelen van de mens begrepen kan
worden. Aan de hand van een persoonlijkheidstypologie, gebaseerd op Jung, geeft
de auteur inzicht in diverse mogelijke reactiepatronen van mensen. Ook worden de
verschillende manieren van leren beschreven en in verband gebracht met deze
persoonlijkheidstypologie. De consequenties van de leerstijl en de
persoonlijkheidstypologie voor het samenwerken komen uitgebreid ter sprake.
De belemmeringen die iemand bij zichzelf en bij anderen tegen kan komen tijdens
het samenwerken worden besproken, evenals mogelijke manieren om daar mee om te
gaan. |
|
Over trauma's gesprokenUitgeverij H.Nelissen, Baarn, 2000, ISBN 90-244-1446-6Over trauma's gesproken is met name bedoeld voor gevorderde MWD- en
SPH-studenten en voor groepsleiders en hulpverleners die binnen de intra- en
extramurale zorg werken. Het is echter door het heldere taalgebruik ook
toegankelijk voor een ieder die zich bezig houdt met de gekwetste mens in deze
maatschappij. Bovengenoemde onderwerpen worden in de eerste hoofdstukken uitvoerig
beschreven. Daarna komen de basisvaardigheden voor de hulpverlening aan bod.
Vervolgens maakt de hulpverlener kennis met een aantal muzische hulpmiddelen
die het verwerkingsproces kunnen ondersteunen. Het boek nodigt de (aanstaande) hulpverlener uit zijn eigen creativiteit te gebruiken. De talrijke voorbeelden geven hiertoe een aanzet. |
|
Helen en genezenUitgeverij H.Nelissen, Baarn, 2000, ISBN 90-244-1471-7Dit boek is bedoeld als hulpmiddel voor hulpverleners bij het doorverwijzen naar de meest voorkomende alternatieve therapieën. Het geeft een globaal overzicht van verschillende therapieën gericht op genezing van lichamelijke en psychische klachten. Mensen die genezing zoeken en in de reguliere gezondheidszorg geen voldoende bevredigende hulp vinden, gaan vaak op zoek naar alternatieve mogelijkheden. Dit boek biedt de professionele hulpverlener informatie om een cliënt bij een dergelijke zoektocht te ondersteunen. Ook is het boek gericht op de geïnteresseerde leek die kennis wil maken met alternatieve therapieën. Overigens kan het boek ook als naslagwerk gebruikt worden. Het boek begint met een beschrijving van het holistische mensbeeld dat als
kader voor de meeste geneeswijzen dient. Om de lezer vertrouwd te maken met de
taal die bij een groot aantal alternatieve therapieën wordt gebruiken geeft
de auteur een korte beschrijving van veelgebruikte basisbegrippen als
levensenergie, meridianen, aura, chakra en blokkade. |
|
||||||
Home | Uitleg | Kinderen | Liet | Contact | FAQ | |
|