Opgroeiende kinderen kunnen zich gaan identificeren met de wezenlijke zelfgevoelens die regelmatig bij hen ontstaan tijdens het onbewuste gebruik van hun geestesvermogens.
Hun drang stelt hen in staat om daarbij ook het door hen gewenste aanvullende levendige, vitale en krachtige gevoel te krijgen.
Door hun omstandigheden kunnen kinderen (zoals hierboven gezegd) niet alleen een kleurloos, depressief en machteloos gevoel krijgen, maar ook een gevoel van onvermogen, een lichamelijk ongezond gevoel, een zelfafwijzend gevoel en een waarneembare reactie.
Bij kinderen kan er dan een overlevingsdrang ontstaan.
Zij gaan dan onbewust een geestesvermogen gebruiken om daarmee het wezenlijke zelfgevoel te kunnen krijgen dat het zelfafwijzende gevoel opheft. Hun drang kan hen het aanvullende levendige, vitale en krachtige gevoel geven dat het aanwezige kleurloze, depressieve en machteloze gevoel verdringt. Daarbij verdwijnt ook het gevoel van onvermogen, het lichamelijk ongezonde gevoel en de waarneembare reactie.
Klik voor een schematisch overzicht op
De Overlevingsdrang
Zoals eerder gezegd, opgroeiende kinderen kunnen tijdens het onbewuste gebruik van een geestesvermogen naast het aanwezige wezenlijke zelfgevoel vanuit hun drang ook het aanvullende levendige, vitale en krachtige gevoel krijgen. De opmerkingen van een ander kunnen hen een kleurloos, depressief en machteloos gevoel geven.
In dit verband kan er nog een derde mechanisme genoemd worden.
Levenslustige kinderen willen deze gevoelens niet hebben.
Hun reactie is gericht op het voorkomen van een gevoel van onvermogen met een lichamelijk ongezond gevoel.
Bij hen kan er dan ook de innerlijke dwang ontstaan die hen in staat stelt een zelfafwijzend gevoel te vermijden. Onbewust gaan ze daarbij het geestesvermogen gebruiken dat hen het wezenlijke zelfgevoel kan geven en de drang die hen het aanvullende levendige, vitale en krachtige gevoel kan geven dat het aanwezige kleurloze, depressieve en machteloze gevoel verdringt.
Klik voor een schematisch overzicht op:
De Innerlijke Dwang
Levenskrachtige kinderen willen een zelfafwijzend gevoel vermijden door te voorkomen dat er bij hen een gevoel van onvermogen met een lichamelijk ongezond gevoel ontstaat. Daarbij willen ze ook zo snel mogelijk een kleurloos, depressief en machteloos gevoel kunnen verdringen. Vanuit hun overlevingsdrang en innerlijke dwang kan er bij kinderen de gewoonte ontstaan onbewust twee geestesvermogens te gebruiken. Dat kan hen het daarmee verbonden wezenlijke zelfgevoel geven en de drang die hen in staat stelt om daarbij ook het aanvullende levendige, vitale en krachtige gevoel te krijgen. Door de omstandigheden of opmerkingen van een ander kan er bij levenskrachtige kinderen een kleurloos, depressief en machteloos gevoel ontstaan. Om hun levenslust niet te verliezen gaan ze dan onbewust twee andere geestesvermogens gebruiken. De wezenlijke zelfgevoelens en de drang kunnen hen de aanvullende levendige, vitale en krachtige gevoelens geven die de aanwezige ongewenste gevoelens opheffen. Klik voor een schematisch overzicht op: De Levenskracht
Zowel kinderen als volwassenen kunnen vanuit hun levensdrang, overlevingsdrang, innerlijke dwang of levenskracht een specifiek probleem krijgen. Deze problemen zijn herkenbaar als:
Bij kinderen kunnen er ook problemen ontstaan die samenhangen met hun innerlijke dwang. Deze kinderen kunnen het ongewenste kleurloze, depressieve en machteloze gevoel wel herkennen dat daaraan vooraf gaat. Voor hen is het lastiger om te gaan beseffen dat hun innerlijke dwang erop gericht is een gevoel van onvermogen en een lichamelijk ongezond gevoel te vermijden, en dat ze daarmee een zelfafwijzend gevoel willen voorkomen. Aan kinderen die dit begrijpen kan ook worden uitgelegd dat hun innerlijke dwang tot problemen kunnen leiden bij hen zelf en/of een ander. Daarbij kunnen kinderen gemotiveerd worden om te een ongewenst kleurloos, depressief en machteloos gevoel
Zie ook Gedragsproblemen.[.....]
het geestesvermogen te gaan gebruiken, het wezenlijke zelfgevoel te krijgen en de drang die hen in staat stelt met behulp van het aanvullende levendige, vitale en krachtige gevoel de innerlijke dwang op te heffen.
Deze uitleg geeft kinderen de mogelijkheid te aanvaarden dat er bij hen en dat ze dan met behulp van het geestesvermogen het aanwezige wezenlijke zelfgevoel kunnen behouden.
[.....]zonder daarbij de innerlijke dwang te krijgen. Kinderen kunnen dan bij het ontstaan van deze ongewenste gevoelens bij zichzelf nagaan of zij daarbij ook een gevoel van onvermogen en een ongezond lichamelijk gevoel met een zelfafwijzend gevoel krijgen. Ze kunnen dan ook onbewust Daarbij verdwijnt ook het gevoel van onvermogen en het lichamelijk ongezonde gevoel. Bij een kind met een aanwezig probleem kan dan [.....] Kinderen [.....] het te gaan gebruiken en het wezenlijke zelfgevoel te krijgen met de drang die hen in staat stelt in plaats van de aanwezige ongewenste gevoelens het door.
[.....]te begrijpen dat er bij hen op zo’n moment een overlevingsdrang kan ontstaan. Daarbij kunnen ze ook
[.....]
Het l dat ze daarbij krijgen ondersteunt hen deze ongewenste gevoelens [.....]Drangstoornissen:, Gedragsproblemen (niet gebruiken van een geestesvermogen), woede - verdriet - haat - schelden - slaan -vechten - ruzie maken/een woordenstrijd aangaan - de ander vernederen - pesten - uitdagen - Walging
[.....]Ze nemen het zichzelf kwalijk dat ze naast een kleurloos, depressief en machteloos gevoel ook een lichamelijk ongezond gevoel hebben gekregen.
Terug naar boven.